kunstenaars

Aan de tentoonstelling van 2018 Chaos in orde doen dertien kunstenaars mee:

Patrick Visser, Mary Geradts, Hans van Lunteren, Open (Natascha Morsink en Petra Knötschke), Jeannette Ephraïm, Remy Habets, Robert Pennekamp, Dorothé Arts, Willem Speekenbrink, Imke Beek, Arjen Lancel, Bart Ensing en vGtO.

.Bart Ensing - Bubbles

BART ENSING
BUBBELS/ SCHRIKDRAAD / 2018
Mensen leven in toenemende mate in van elkaar gescheiden werelden (bubbels). Er is wel interactie binnen de bubbels, veel minder tussen de verschillende bubbels. In deze installatie combineer ik natuurlijke vormen met strakke ritmes. In dit geval in verschillende wolken van takjes aan draden. Elke bubbel heeft een andere kleur. Van afstand zie je een lijnenspel met redelijk vage bollen. Van dichterbij zie je de beweging in de bubbels.

.Robert Pennekamp

ROBERT PENNEKAMP
HELP / GEVONDEN HOUT, MULTIPLEX / 2018
Ik werk veel met afvalhout dat ik vind bij het grofvuil en antikraakpanden of industriehallen. Uit dit hout heb ik honderd witte symbolen gezaagd. Inspiratiebron voor de symbolen zijn de zigeunertaal, straattaal, dieventaal, verkeersborden, logo’s en andere vormen. Voor dit beeld heb ik een selectie gemaakt uit die symbolen en
ze samengevoegd. Het is als een phoenix, de vuurvogel die is herrezen uit de grote hoeveelheid chaos.

.Mary Geradts

MARY GERADTS
BLOEMEN UIT BLOEMBED / STEKEL / 5-BLAD / ZINK / 2012
VERGEET MIJ NIET / ZINK / 2008-2018
Mijn werk gaat over groei, bloei en verval. Het is vaak opgebouwd uit veel verschillende elementen die samen een eenheid vormen. In de Heemtuin laat ik onder andere twee bloemen zien uit een bloembed. De een scherp en stekelig, de ander zacht en rond.

.Dorothé Arts

DOROTHÉ ARTS
VONDST / POLYESTER / 2016-2018
Inspiratie voor mijn werk haal ik uit natuurlijke processen zoals ontkieming, groei, woekering en verval. Dit werk lijkt een restant van een grootse groeivorm, waar ooit leven uit voortgekomen is. Sommige kijkers herkennen er eieren in, anderen cocons of schelpen. Alsof levende wezens hun omhulsel hebben achtergelaten en op weg zijn
gegaan in de Heemtuin. Wat is er met hen gebeurd? Hebben ze zich vreedzaam kunnen settelen of juist chaos veroorzaakt, de orde verstoord? Zijn ze bedwongen en vernietigd?

.Remy Habets

REMY HABETS
TREAD WATER / PLASTIC, PIGMENT, POLYURETHAANSCHUIM EN STAAL /2017
Het werk bestaat uit een aantal watertrappelende soldaatjes. Soldaten worden doorgaans ingezet om de orde te bewaken of te herstellen. Het watertrappen is een manier om letterlijk het hoofd boven water te houden. Soldaten zijn tenslotte ook maar mensen. De soldaten zijn weliswaar levensgroot, maar uitgevoerd in de kleur groen die
we allemaal kennen van speelgoedsoldaatjes, zodat het herkenbaar en ontwapenend werkt.

.Arjen Lancel - Spagaat

ARJEN LANCEL
SPAGAAT / MULTIPLEX, VERF EN CONSTRUCTIESTAAL / 2018
De sculptuur stelt de mens voor in een ingewikkelde en kwetsbare positie: de spagaat. Het lijkt op een complexe freeze-houding in de breakdance. De constructie van de (3 meter hoge) sculptuur vormt een contrast met de omgeving en lost door de chaotische camouflage van natuurlijke patronen gedeeltelijk weer op in diezelfde omgeving. Dit heeft een vervreemdend en prikkelend effect. Abstractie en figuratie bijten elkaar in de staart.

.Speekenbrink

WILLEM SPEEKENBRINK
BRON / ALUMINIUM / 2012
Een belangrijk thema voor mij is het ontstaan en einde van het leven. Dit werk bestaat uit een aluminium schijf met een verdiept gat in het midden. Het is geplaatst op een stalen buis waardoor er een put ontstaat. In wezen is dit beeld een negatief van een geboetseerd wortelstelsel van een boom. Het omdraaien van positief naar negatief geeft het beeld een neerwaartse uitstraling waardoor de suggestie van een bron ontstaat. Daarmee zijn we terug bij de cyclus van dood en leven.

.Imke Beek - Back to Earth

IMKE BEEK
BACK TO EARTH / TAKKEN, PAINT, KOORD/ 2017-2018
Dit werk verbeeldt de cyclus van de natuur. Het najaar is een chaotische periode: bladeren vallen, takken breken af en zaden verspreiden zich. In de winter houdt de natuur zijn adem in, om in het voorjaar weer tot uitbarsting te komen volgens de regels van orde en chaos. De takken wijzen neerwaarts naar de grond, maar in de weerspiegeling in het water is alweer de belofte te zien van groei.

.Hans van Lunteren

HANS VAN LUNTEREN
SCHEIPAAL / IJZER / 2009
In mijn werk is bijna altijd sprake van een dialoog tussen natuur en cultuur. In deze sculptuur zijn vierkante metalen staafjes als een organische structuur samengebracht binnen de strakke mathematische vorm van een zuil. De zuil gaat een samenspel aan met de omgeving waarin hij is geplaatst. Plek en sculptuur vormen samen de inhoud van het
kunstwerk. De term scheipaal wordt in de landschapsinrichting gebruikt als een grensmarkering tussen twee gebieden.

.Open

OPEN (NATASCHA MORSINK & PETRA KNÖTSCHKE)
WATERLANDERS / HOUT, PLEXIGLAS, SCHROEVEN / 2018
Wij passen ons werk aan de omgeving aan of werken zelfs samen met die omgeving. Hier maken we gebruik van het stroompje van de beek, maar we gebruiken plexiglas omdat we niet willen dat de natuur de tekst laat vergaan. Immers, de mens wil de natuur graag naar zijn hand zetten. Aan de andere kant: de regels en wetten die wij maken om de natuur te beheersen, veroorzaken vaak alleen maar meer chaos.
Tekst: Roeline Ruules

.vGtO - Gratis Orde

vGtO
GRATIS ORDE / PIEPSCHUIM / 2018
Uitgangspunt voor dit werk: de chaostheorie die voor ons gewone stervelingen nauwelijks te bevatten is én een sculptuur van piepschuim dat we kochten op een vlooienmarktje. De vlinder in China die met zijn de vleugelslag de doorslag kan geven tussen mooi weer en een orkaan in Texas. Over hoe een kleine ingreep in de natuur tot grote (chaotische) ecologische gevolgen kan leiden. Over de kunst van een rekenfout. Over de kunst van het ontregelen. Over de vlinder op de smeltende ijsberg in een waterpartij in Holland.

..Patrick Visser

PATRICK VISSER
HOND, LIBEL, SCHORPIOEN, TOR EN KRAB / OUD IJZER / 2017
Mijn werk begint met een grote chaos van metalen voorwerpen. Voor sommigen is het afval, rommel. Voor mij is het de grondstof om levensechte objecten te maken. Als metaalkunstenaar probeer ik de energie, de unieke kracht van een dier in het ijzer te krijgen. Met creativiteit en werklust schep ik een nieuwe orde. Ik exposeer in de Heemtuin een hond, libel, schorpioen, tor en krab. Sommige dieren zou je hier zo kunnen tegenkomen. Andere verwacht je niet.

.Ephraim

JEANNETTE EFRAÏM
DE MEERKOETKRING / TEXTIEL, PURSCHUIM EN POLYESTER / 2018
De Heemtuin is van oorsprong een door mensen aangebrachte orde door nabootsing van de natuur. Wanneer de natuur het overneemt, wordt de wanorde weer door menselijke orde in toom gehouden. Dat zie je terug in dit werk. Negen meerkoeten drijven in het water in de strakke orde van een cirkel. Hiermee breng ik orde, waar je
chaos verwacht. Maar wanneer is iets in de natuur eigenlijk orde en wanneer chaos?